Temat: O czym i jak rozmawiano na pewnym przyjęciu w ogrodzie?
1. Przeczytaj informacje o Stanisławie Barańczaku - str.153 podręcznik.
2. Zapoznaj się z wierszem ,,Garden party" Stanisława Barańczaka.
3. Zapoznaj się z pojęciem stereotyp.
4. Zbierz informacje na temat okoliczności rozmowy opisanej w wierszu. Napisz informacje o:
- miejscu
- uczestnikach
- tematach rozmów
5. Ustal, jakie relacje panują między rozmówcami, oceń je. Wypełnij pola metaplanu.
Jak jest? Jak powinno być?
.............................. ........................... .............................. ..........................
.............................. ........................... .............................. ..........................
.............................. .......................... .............................. ..........................
.............................. ........................... .............................. ..........................
Dlaczego nie jest tak, jak powinno być? Wnioski – co trzeba zrobić?
.............................. ............................. .............................. ...........................
.............................. ............................. .............................. ...........................
.............................. ............................. .............................. ...........................
.............................. ............................. .............................. ...........................
6. Napisz zaproszenie na przyjęcie w ogrodzie, które organizujesz dla znajomych. Wyślij tekst zaproszenia SMS - em do 21.04 2020 r. Skorzystaj z podpowiedzi na str.155 (podręcznik)-Formy wypowiedzi. Zaproszenie.
Temat: O sztuce porozumiewania się.
1. Przeczytaj tekst Melchiora Wańkowicza ,,Poliglotyzm" fr. utworu ,,Tędy i owędy" - lektura obowiązkowa.
2. Zapisz korzyści, jakie przynosi znajomość obcych języków - wypunktuj.
3. Ułóż definicję wyjaśniającą znaczenie rzeczownika poliglotyzm.
4. Wyodrębnij z tekstu podane przez autora przykłady. Zatytułuj je, np.
- Zakupy Mariszki.
5. Na zakończenie napisz, co uświadomiłeś/-aś dzięki tekstowi Wańkowicza. Uzupełniają zdania:
Tekst ,,Poliglotyzm" przekonał mnie. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. ..........
Uświadomiłem sobie .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. ............. .........................
Teraz wiem. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .
Temat: Kiedy i w jakim celu należy używać kolokwializmów?
1. Stwórz krótki tekst na dowolny temat – użyj podanych wyrazów i określeń:
niewypał, super, ale jazda! beznadzieja, facet, śmiechu było co niemiara, daj się namówić,
lub
trudna sytuacja, konsekwencje, należy wykonać, przykład, decydować, niewątpliwie, rozwiązanie.
2. Zapoznaj się z tekstem ,,Zróżnicowanie języka. Kolokwializmy " str. 273 podręcznik.
3. Wykonaj ćwiczenia 1. 2. 4. 6. 10. str.273 - 274 - podręcznik
Temat: Jakie znaczenia kryją się w ,,Piramidzie zwierząt" Katarzyny Kozyry?
1. Zapisz swoje skojarzenia związane z piramidą.
2. Zgromadź słownictwo potrzebne do opisu poszczególnych zwierząt (koń, pies, kot, kogut ) tworzących instalację., np.
ZWIERZĘ - koń
SZCZEGÓŁY ANATOMICZNE -
BARWA - brąz, dojrzały kasztan
POZYCJA, W JAKIEJ SIĘ ZNAJDUJE W PIRAMIDZIE -
UCHWYCONY MOMENT RUCHU -
3. Ćw. 11. /170
Temat: Bogactwo wyrazów. Wyrazy rodzime i zapożyczenia.
1. Wyjaśnij znacznie podanych słów. W razie problemów skorzystaj ze słownika. • antrakt – • foyer – • haiku – • niuans – • sprint –
2. Zapoznaj się z tematem ,,Zróżnicowanie języka. Wyrazy rodzime i zapożyczenia" - str. 275 podręcznik
3. Wykonaj ćw. 1. i 2. str. 275