Dzisiaj proponuję:

1.Zróbmy szybką regulację mózgu:

Na zajęciach robimy długi rytuał regulacji mózgu. Kiedy wykonujesz trening czytania, również możesz trochę więcej czasu poświęcić na regulację .Ale kiedy odrabiasz lekcje, regulacja powinna zająć Ci 1-2 minuty – oczywiście może więcej, ale mówimy o pewnym niezbędnym minimum.

Za chwilę wykonamy szybki rytuał samoregulacji. Zanim zaczniemy relaks, przypomnijcie sobie o jakimś sukcesie, który odniosłeś/aś– narysuj symbol swojego sukcesu i symbol przyjemnej emocji, którą czułeś w związku z jego osiąganiem.

 

RYTUAŁ REGULACJI PRED LEKCJAMI

Relaks –głaskanie jaszczurki. Przez 30-40 sekund obserwujemy na przykład oddech w nosie, albo robimy szybki skan naszego ciała, od stóp do głowy.

Skoncentruj się na przyjemnych uczuciach wynikających z dobrego doświadczenia przez długość 4 oddechów, chłoń te przyjemne uczucie każdą komórką ciała.

 

TERAZ PROPONUJĘ:

30 sekund treningu z kośćmi albo 30 sekund treningu ze wskaźnikiem.

Jak się czujecie?

 

Technika piktogramów

Teraz poznacie następną technikę, która bardzo mocno rozwinie Wasz mózg. To technika piktogramów. Technika ta również będzie synchronizować Wasze półkule mózgu.

 Weźcie kartki i kredki.

 

Twoim zadaniem jest teraz wcielić się w postać 3. letniego dziecka i w tej roli narysuj rysunek. Jak siedzi trzylatek, jak trzyma kredkę, co rysują trzylatki. Dzieci nie dbają o proporcje, o wizualną stronę, rysunki są symboliczne, chaotyczne, głowonogi... I rysuj.

Po skończonym ćwiczeniu : Jak się czujecie –przyjemne to było? Takie ćwiczenia zaleca się dorosłym menadżerom, żeby pobudzali w ten sposób swoją kreatywność.

 

Rysowanie jest przyjemne. Nawet jeżeli nie masz talentu, to rysując, możesz odczuwać przyjemność.

Co więcej, pobudzasz w ten sposób swoją prawą (twórczą) półkulę. Teraz wykorzystamy to do nauki.

Możemy zaprezentować, jak szybko i łatwo można się nauczyć wiersza metodą piktogramów.

 

Uczymy się wierszyka:

Parasol noś i przy pogodzie– piktogram: ręka niosąca parasol i słoneczko

Nie tylko gdy deszcz pada –rysunek chmurki z deszczem przekreślone

Choć nie jest to już dzisiaj w modzie– symbol palca wskazującego, który przywołuje kogoś, -dzisiaj –kartka z kalendarza, -w modzie -rysunek modelki na wybiegu.

Parasol noś i przy pogodzie– piktogram: ręka niosąca parasol i słoneczko

Bo może spotkać cię przechodzień– schematycznie przejście dla pieszych, dwie postacie, złączone ręce, znak symbol serca

Co gruby kij posiada –gruby kij :)

Parasol noś i przy pogodzie– piktogram: ręka niosąca parasol i słoneczko

Nie tylko gdy deszcz pada –rysunek chmurki z deszczem przekreślone

 

3.TAJEMNICA POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCII SIŁY, czyli jak wygląda ŚCEŻKA MOCY...

 

Skala emocji

Witalność/moc twórcza

E

m

o

c

j

e

życzliwość - lubię

Troska - mogę pomóc

Wdzięczność - dziękuję

Mądrość - poradzę sobie

Akceptacja - dostrzegam wartość innych ludzi

Witalność /kratywność - podejmę wyzwanie

Odwaga - jestem wartościowym człowiekiem

Pycha - inni są nikim

 

Rozczarowanie - znowu mi nie wyszło

Strach - to znowu moja wina

Apatia/lenistwo - nie chce mi się Ne chce mi się

Żal - to wszystko przez nich

Wina/wstyd - nie jestem wystarczająco dobry

 

 Dziecko, które ma niskie poczucie własnej wartości mniej skłonne jest do wysiłku, szybciej się poddaje i zniechęca. Dzieje się tak dlatego, że dziecko z poczuciem bezwartościowości boi się porażki (i stara się jej unikać), bo porażka traktowana jest jak potwierdzenie niskiego mniemania o sobie. Łatwiej jest powiedzieć „nie chce mi się” niż „nie poradzę sobie”.

Poczucie własnej wartości, kreatywność, żywotność –to przejaw harmonijnie działającego mózgu - co prowadzi do mądrości, wdzięczności i troski, które są przejawem działania kory przedczołowej.

Dlatego kluczowe dla jakości naszego życia jest przypominanie sobie o własnej wartości.

Jak sądzicie, dlaczego niektórzy ludzie są źli/agresywni? Gdzie leży źródło złości? W poczuciu bezwartościowości.

 

Dlaczego ludzie czują się bezwartościowi? Co wpływ na to, że nawet wartościowi ludzie nisko siebie oceniają? (każdy człowiek niesie jakąś wartość –nawet żebrak może nauczyć kogoś hojności)

Bo w wyniku różnych doświadczeń, uwierzyli w negatywne myśli o sobie.

Zobacz, że osoba „zła”, tak naprawdę bardzo cierpi– dlatego raczej można jej współczuć niż się jej bać.

Kto może się podzielić takim doświadczeniem, że bał się kogoś, np. nauczyciela, ale po zmianie postawy wobec tej osoby, również zachowanie tej osoby się zmieniło?

Co by było, gdyby wszyscy ludzie żyli tymi niskimi emocjami? Czy ten świat mógłby przetrwać?

Można powiedzieć, że świat istnieje dlatego, że na naszej planecie są ludzie, którzy żyją emocjami

drugiej warstwy i równoważą emocje warstwy pierwszej.

Dlatego ludzie życzliwi przyczyniają się do tego, że na ziemi jest więcej pokoju.

5.

Szacunek do siebie i poczucie pewności to nie to samo.

Poczucie pewności siebie jest związane z osiągnięciami i sukcesami. Wzrasta, kiedy osiągamy sukcesy

i spada, kiedy pojawiają się porażki.

Poczucie własnej wartości jest czymś więcej, to wiedza, że już jestem wartościowym człowiekiem i jestem wartościowy, niezależnie od swoich osiągnięć, sukcesów lub ich braku –ogień jest już w zapałce. Urodziliśmy się wartościowi i cały czas jesteśmy tak samo wartościowi. Tylko gdy zaczynamy

wierzyć, że jesteśmy bezwartościowi, wtedy gubimy kontakt z poczuciem wartości, które już w nas jest.

Dziś zrobimy ćwiczenie, które pozwoli wejść nam na poziom odwagi

(czyli uznanie swojej wartości)

 .

Każdy człowiek ma jakieś talenty. Coś co lubi robić, co dobrze robi, co jest jego pasją. Za każdym działaniem, które lubimy robić, które dobrze robimy, stoją nasze talenty.

 

Napisz teraz na kartce to, co robisz dobrze. Jedna rzecz,

Którą robisz i robienie tego daje ci zadowolenie.

Każdy człowiek ma jakieś talenty. Coś co lubi robić, co

dobrze robi, co jest jego pasją. Za każdym

działaniem, które lubimy robić, które dobrze robimy, stoją nasze talenty.

 

Pomyśl o sytuacji, kiedy robisz coś dobrze i czerpiesz przyjemność z wykonywania tej czynności.

Zauważ, że żeby wykonywać to ,co lubisz dobrze, korzystasz ze swoich wewnętrznych zasobów. Jakie to zasoby, czyli jakie cechy, możliwości umiejętności wykorzystujesz?

Zauważ teraz, że kiedy myślisz o swoich zasobach wewnętrznych, pojawiają się w Tobie przyjemne emocje i uczucia.

Zrób więcej przestrzeni tym uczuciom. Pozwól, żeby ogarnęły całe Twoje ciało.

Wyobraź sobie teraz, że chłoniesz te uczucia każdą komórką swojego ciała przez długość 4 głębokich

oddechów. To sprawia, że Twój mózg rozwija się i zmienia. Te cechy, o których pomyślałeś/aś,

wzmacniają się w Twoim mózgu... Otwórzcie oczy.

 

Eksperymenty

Załamanie światła w substancjach o różnych gęstościach

Łyżeczka w szklance –wydaje się być złamana. Bierzemy

mały garnek. Na środku przyklejacie monetę plasteliną (żeby się nie ruszała). Powoli napełniamy garnek wodą i po chwili widać monetę. Garnek z wodą wydaje się płytszy, niż w rzeczywistości jest.

 

Wnioski:

poczucie własnej wartości jest jak woda, która umożliwia korzystanie z wewnętrznego bogactwa!

 Wydajesz się zwykłą osobą, ale jest w Tobie siła!

 

Mój mózg się zmienia

Tworzy nowe połączenia

Zmiany w sobie utrwalam

Przyjemne uczucia wyzwalam

Pozytywność wszystkimi komórkami chłonę

Rozwijam możliwości swoje.

 

Taki wierszyk na zakończenie, abyście uwierzyli we własne możliwości. Dalej robimy kolejne polecenia ze skoroszytów.