1. poniedziałek 11 maja

Temat: Elementy realistyczne i fantastyczne w balladzie Adama Mickiewicza „Pani Twardowska”.

  1. Ponownie przeczytaj lub wysłuchaj tekstu ballady „Pani Twardowska” - podręcznik str. 202 -207

oraz https://epodreczniki.pl/a/spotkanie-z-czartem/DN72LYYUI

  1. Zapamiętaj:

W utworze Adama Mickiewicza pojawia się wiele słów, których już się nie używa. Nazywamy je archaizmami.

archaizmy – to wyrazy przestarzałe, czy li takie, które już wyszły z użycia, np. koncept – czyli pomysł, kusa rada – trudna rada. ZAPISZ W ZESZYCIE

  1. Przypomnij sobie, co to są wydarzenia realistyczne i fantastyczne.

elementy realistyczne – takie, które mogłyby się wydarzyć w prawdziwym życiu;

elementy fantastyczne – takie, które nie mogą się wydarzyć, magiczne przedmioty osoby itp.

  1. Narysuj w zeszycie tabelkę i wpisz do niej pomieszane elementy realistyczne i fantastyczne.
  • jazda Twardowskiego na malowanym koniu,
  • zabawa w karczmie,
  • czary Mefistofelesa,
  • zamek zrobiony przez diabła z ziarenek orzecha,
  • wejście diabła przez dziurkę od klucza,
  • gdańska wódka,
  • wymachiwanie szablą przez Twardowskiego,
  • ucieczka diabła przed panią Twardowską.

Elementy realistyczne

Elementy fantastyczne

 

 

 

 

 

 

  1. Zastanów się, jaka mogła być i jak wyglądać pani Twardowska, skoro uciekł przed nią nawet sam diabeł, rezygnując z duszy jej męża.

 

Dziś niczego nie wysyłaj!

 

2.wtorek  12 maja

Temat: Porównujemy legendę o panu Twardowskim z treścią ballady Adama Mickiewicza „Pani Twardowska”.

  1. Przeczytaj w Internecie inna wersję legendy o panu Twardowskim: http://static.scholaris.pl/resource_imp/112/112258/PLIKI_1/K3C2L11-Z1.pdf
  2. Zastanów się , czym różni się legenda od wiersza Adama Mickiewicza?
  3. Odszukaj w podręczniku i zapisz w zeszycie definicję słowa rytm – str. 208.
  4. Ustnie ćw. 13 i 14 z podręcznika str. 209.
  5. Ćw. 10, 11, 13 str. 45 w zeszycie ćwiczeń.  Nie wysyłaj.
  6. Ułóż przysłowia z podanych wyrazów. Nie wysyłaj.
  • diabeł – święconej – Boi – jak – się – wody.
  • diabeł – Nie – go – straszny, – taki – jak – malują.
  • może, - babę – Gdzie – tam – nie – diabeł – pośle .
  • w – Diabeł – szczegółach. - tkwi
    1. Wykreślana – cechy charakteru pana Twardowskiego (dla chętnych – nie wysyłaj).

 

  1. czwartek 14 maja

Temat: Legendarne potwory.

  1. Obejrzyj w podręczniku trzy herby miast – Świnoujścia, Białobrzegów, Łańcuta – podręcznik str. 212.
  2. Przeczytaj informacje na temat wyglądu legendarnych potworów: syreny, smoka, gryfa i bazyliszka i wykonaj ustnie ćw. 2 str. 212 z podręcznika.
  3. Zapisz w zeszycie definicję słowa pantomima .

pantomima – przedstawienie bez słów, w którym najważniejszą rolę odgrywają  ruchy ciała, gesty i mimika.

  1. Odegraj przed domownikami pantomimę „Legendarny potwór”. Niech odgadną, którego z potworów przedstawiłeś.
  2. Obejrzyj w Internecie herb Lipska. Odszukaj w Internecie informacje, co oznaczają poszczególne elementy tego herbu. Dowiedz się, z którym królem polskim związana jest historia Lipska.

Dziś niczego nie wysyłaj!

 

  1. piątek 15 maja

Temat: Na tropach polskich legend.

  1. Zapoznaj się z legendą „Złota kaczka” – podręcznik str. 217 – 220. Przypomnij sobie filmową wersję tej legendy, którą niedawno oglądałeś w telewizji.
  2. Z którym polskim miastem ma  związek ta legenda ? A czy znasz legendy związane z innymi polskimi miastami?
  3. Obejrzyj w podręczniku ilustracje na str. 222 – 223.
  4. Wykonaj w zeszycie ćw. 1 str. 224 z podręcznika. Rozwiązanie prześlij do sprawdzenia (do wtorku).