1. poniedziałek 01 czerwca

Temat: Świętujemy Dzień Dziecka.

Przeczytaj:

Międzynarodowy Dzień Dziecka (MDD) – dzień ustanowiony w 1954 przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) dla upowszechniania ideałów i celów dotyczących praw dziecka zawartych w Karcie Narodów Zjednoczonych (1945) i obchodzony od 1955 w różne dni roku w różnych krajach członkowskich ONZ; w Polsce MDD obchodzony jest 1 czerwca.

W Polsce i innych byłych państwach socjalistycznych Międzynarodowy Dzień Dziecka obchodzony jest od 1950 w dniu 1 czerwca. Od 1952 stało się świętem stałym. Jego inicjatorem jest organizacja zwana International Union for Protection of Childhood, której celem było zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom z całego świata. Od 1994 tego dnia w Warszawie obraduje Sejm Dzieci i Młodzieży.

Z okazji Dnia Dziecka w szkołach często obchodzony jest dzień sportu; np. poprzez organizowanie rozgrywek międzyklasowych.

Kochani, z okazji Waszego święta życzę Wam samych zdrowych , szczęśliwych i pogodnych dni w życiu.  Niech omijają Was wszelkie niepowodzenia i smutki, za to uśmiech niech na stałe zagości na Waszych twarzach.  Mój dzisiejszy prezent dla Was  - brak pracy domowej.

2.wtorek  02 czerwca

Temat: Czy obrażanie się na rodziców to dobry sposób na wybrnięcie z niekorzystnej dla nas sytuacji?

  1. Przeczytaj w podręczniku czytankę ze str. 252 -254 – A. Onichimowska  „Krzysztofa Pączka droga do sławy” .
  2. Zastanów się , kto opowiada o rodzinnych sprawach i w jakiej formie? Odszukaj przykładowe czasowniki w 1 os. liczby pojedynczej.  Taki typ narracji to narracja pierwszoosobowa.
  3. Przepisz do zeszytu i zapamiętaj definicję pamiętnika – podręcznik str. 254.
  4. Praca domowa: ćw. 66, 67 i 68 – str. 36 w zeszycie ćwiczeń. Wyślij do sprawdzenia.

 

  1. czwartek 04 czerwca

Temat: Komu kupiec zawdzięcza ocalenie życia? – Adam Mickiewicz „Powrót taty”.

  1. Śledząc wzrokiem tekst w podręczniku, wysłuchaj nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=95GUNOKCeDU
  2. Zapisz w zeszycie chronologiczny plan wydarzeń:

 1.Wezwanie dzieci do modlitwy za tatę.

  1. Wyprawa za miasto przed cudowny obraz.
  2. Modlitwa.
  3. Spotkanie kupca z dziećmi.
  4. Pojawienie się zbójców.
  5. Przerażenie napadniętych.
  6. Odrzucona prośba o darowanie życia.
  7. Przybycie starszego zbójcy.
  8. Uwolnienie pojmanych.
  9. Wyjaśnienia herszta bandy.
  10. Wykorzystując podany plan, opowiedz komuś z rodziny tę historię. Możesz  wymyślić też opowiadanie o dalszych losach zbójcy.  Postaraj się, aby twoja opowieść była dla słuchacza interesująca.

 

  1. piątek 05 czerwca

Temat: Kraina Języka. Podmiot i orzeczenie.

  1. Poznaliście dotąd cztery z dziesięciu części mowy: rzeczownik, czasownik, przymiotnik i przysłówek. Ale istnieją też części zdania, których jest dokładnie pięć.  Najważniejsze z nich to podmiot i orzeczenie.
  2. Zapisz w zeszycie i zapamiętaj:

Najważniejszą częścią zdania, bez której zdanie nie może istnieć, jest  orzeczenie. Jest to wyraz lub kilka wyrazów, które  nazywają czynność lub stan,  np. 

Pies śpi na poduszce.  (co robi?)

Dzieci  bawią się na podwórku. (co robią?)

Szkoła jest zamknięta z powodu koronawirusa. (co się z nią dzieje?)

 Orzeczenie jest wyrażone osobową formą czasownika. 

Najczęściej odpowiada na   pytania: co robi? co się z kimś dzieje?

 

Podmiot z kolei  nazywa  wykonawcę tej czynności. 

Pies śpi na poduszce.  (kto?)

Dzieci  bawią się na podwórku. (kto?)

Szkoła jest zamknięta z powodu koronawirusa. (co?)

Podmiot odpowiada na pytania: kto? co? i najczęściej jest  wyrażony rzeczownikiem w mianowniku.

Podmiot i orzeczenie to główny związek w zdaniu.

  1. Obejrzyj filmik: https://www.youtube.com/watch?v=G-l1qpf9Tgs
  2. Praca domowa: ćw. 8/261 z podręcznika. Wyślij do sprawdzenia (do wtorku 9 czerwca).