Temat: Telewizja - przyjaciel czy wróg? 2 godz. lekcyjne
1. Wyjaśnij ze słownika lub Internetu znaczenie wyrazu telewizja, zapisz to w zeszycie.
2. Zapoznaj się z informacjami w podręczniku str. 281 - 282
3. Zapisz informacje na temat zwyczajów związanych z oglądaniem telewizji, jakie obowiązują w twoim domu. Podaj też swoje ulubione programy oraz informacje na temat tego, gdzie sprawdzasz aktualny program telewizyjny. O pomoc przy udzielaniu odpowiedzi na poszczególne pytania możesz poprosić domowników.
Czy telewizor jest włączony w waszym domu cały czas, czy włącza się go, by obejrzeć konkretny program? ..........
Jak często zmieniacie kanały w trakcie trwania jednego programu? .............................. ................ .............................. ................ ..
Czy obowiązuje zasada: „kto ma pilota – ten rządzi”, czy też uzgadniacie zmianę programów? .............................. ................ .
Czy rozmawiacie o obejrzanych programach? .............................. ................ .............................. ................ .............................. ................ ...
Czy rodzice wiedzą, co oglądasz pod ich nieobecność w domu? .............................. ................ .............................. ................
Czy zwracasz się do rodziców, gdy czegoś nie rozumiesz lub gdy coś cię niepokoi? .............................. ................ ..........
Czy telewizor jest wyłączany, gdy ktoś przychodzi do was w gości lub podczas wspólnych posiłków? ..............
Twoje ulubione programy: .............................. ................ .............................. ................ .............................. ................ ...........................
Gdzie można sprawdzić i gdzie ty sprawdzasz aktualny program telewizyjny? .............................. ................ ..............
Gdzie twoi bliscy sprawdzają aktualny program telewizyjny?
4. Przez tydzień prowadź systematyczne zapiski na temat ilości czasu poświęcanego na podane zajęcia. Po tygodniu podlicz liczbę godzin w każdej kolumnie.
Dzień tygodnia: Ilość czasu poświęcona na:
oglądanie telewizji uprawianie sportu spotkania z kolegami naukę pomoc w domu
poniedziałek: ............................. ............................. ............................. ............................. .............................. .............................. .............................. .....................
wtorek: ............................. ............................. ............................. ............................. .............................. .............................. .............................. .............................. ...
środa: ............................. ............................. ............................. ............................. .............................. .............................. .............................. .............................. ........
piątek: ............................. ............................. ............................. ............................. .............................. .............................. .............................. .............................. ........
sobota: ............................. ............................. ............................. ............................. .............................. .............................. .............................. .............................. ......
niedziela: ............................. ............................. ............................. ............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .
Suma: .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .............................. .........
Zapiski wyślij SMS -em 2.06.2020 r.
5. Wypisz przykłady programu dla dzieci
- rozrywkowego
- informacyjnego
-edukacyjnego
- muzycznego
- sportowego
6. Ćw. 7/282 - podręcznik
7. Dla chętnych
Ćw. 9/282 podręcznik
Temat: Kultura i media - telewizja.
Wykonaj ćwiczenia z ,,Zeszytu ćwiczeń" (,,Telewizja") oprócz ostatniego - str. 106 - 109
Temat: Różne sposoby rozmawiania z widzem.
1. Przepisz do zeszytu i się naucz:
Funkcje pełnione przez filmy:
– przekazują informacje o ludziach i czasach
– skłaniają do refleksji – są źródłem przeżyć estetycznych (ukazują piękno)
– wywołują emocje – ukazują wzory życiowe
– oddziałują na poglądy i postępowanie
– są źródłem rozrywki
Film fabularny pełni przede wszystkim funkcję artystyczną i rozrywkową.
Film dokumentalny pełni głównie funkcję informacyjną.
2. Jaki jest twój ulubiony film (filmy)? Odpowiedz na pytania:
Tytuł
Reżyser
Obsada (aktorzy w rolach głównych)
Co mnie urzekło w tym filmie? Co zachwyciło?
3. Uzupełnij nazwami gatunków filmowych. W razie trudności poproś rodziców o pomoc.
Nazwa gatunku Charakterystyczne elementy Przykładowy tytuł
............. Dziki Zachód – Indianie i kowboje – bójka, strzelanina, pościg ,,Tańczący z wilkami"
............... intryga – niezwykłe wydarzenia, zwroty akcji – napięcie ,,GoldenEye"
................ detektyw, przestępca – sala sądowa – zagadka ,,Przygody Sherlocka Holmesa"
................ zabawne sytuacje – szczęśliwe zakończenie – pogodny nastrój ,,Kevin sam w domu"
.............. magia – istoty baśniowe – walka dobra ze złem ,,Harry Potter""
............... przyszłość – rozwój techniki – obca cywilizacja ,,Gwiezdne wojny"
4. Wklej ilustrację z ulubionego filmu i podpisz.
Temat: Obejrzenie filmu ,,Shrek".
1.Obejrzyj któryś z filmów o Shreku.
2. Przeczytaj wywiad ze Zbigniewem Zamachowskim - str. 285- 286 podręcznik i odpowiedz w zeszycie na pytanie 1/286