Już po świętach, miło mi z Wami znów się spotkać! Zabieramy się do pracy, jeszcze z lekturą.

  1. Wejdź na stronę Eduelo i wykonaj test „Opis postaci”- czytaj powoli każde zadanie, test jest na ocenę.

              Wpisz na środku zeszytu: Charakterystyka Tomka Sawyera

  1. Wyszukaj w lekturze fragmenty przedstawiające Tomka, jego wygląd, zalety, wady, co inni sądzili o chłopcu.
  2. Na podstawie zaznaczonych przez Ciebie fragmentów uzupełnij schemat w zeszycie (na dole podałam fragmenty, które pomogą Ci nazwać cechy Tomka, jeżeli zaznaczyłeś takie same, to bardzo dobrze, jeżeli inne, to również świetnie). Fragmentów nie przepisuj do zeszytu, tylko nazwane przez Ciebie na podstawie cytatów cechy Tomka:

przedstawienie postaci

<wpisujesz>

wygląd

<wpisujesz>

charakter

<wpisujesz>

a)„Starsza pani odwróciła się…W tym samym momencie chłopiec wspiął się na wysoki parkan i zniknął”-<Jaka cech Tomka?>

  1. b) „Widzisz, ciociu…nie mogłem zepsuć sobie zabawy… Schowałem więc korę z powrotem…”

c)„Sid tak nie dokucza człowiekowi jak ty!”

d)„Spróbuj tylko przekroczyć linię, a tak ci wleję, że zobaczysz!”                        

e)„Nie minęły nawet dwie minuty, a Tomek zapomniał o wszystkich swoich zmartwieniach.”

  1. f) „Tomek cierpiał teraz naprawdę, jego wyobraźnia działała znakomicie, a jęki, które wydawał, brzmiały bardzo prawdziwie”.

g)„Tomek oddał wreszcie pędzel z niechęcią na twarzy – lecz za to z wielką radością w sercu. I kiedy niedawny parowiec „Wielka Missouri” pracował…niedawny artysta siedział nieopodal na beczce w cieniu, kiwał nogami… Ofiar miał pod dostatkiem – co chwila zjawiali się chłopcy.”

h)„Tomek chciał ją objąć za szyję, ale odepchnęła go…i płakała dalej. Tomek spróbował raz jeszcze i starał się ją uspokoić, ale znów został odtrącony”.

i)„Po co komu zdechły kot? – Jak to? Usuwa się nim brodawki.”

j)„Była tam wprawdzie wygodna ścieżka…, ale nie posiadała ona dwóch, jakże cenionych przez wszystkich piratów zalet: niedostępności i niebezpieczeństwa.”

k)„- Kto podarł książkę?...

- To ja zrobiłem!

Cała klasa spojrzała na Tomka szeroko otwartymi oczami: oto najwyraźniej mu odbiło! On zaś stał chwilę, by pozbierać myśli, a potem pomaszerował na środek klasy.”

  1. l) „Jak więc mówiłam – podjęła ciotka – on nie był zły, tylko, że się tak wyrażę, psotnik. Wie pani, po prostu roztrzepaniec i urwis. Rozsądku miał pewnie tyle, co młody źrebak. Ale złości w nim nie było. A serce miał ten chłopak złote jak…”

ł)Gdziekolwiek zjawił się Tomek i Huck, wszyscy traktowali ich z niesłychaną atencją i patrzyli na nich z podziwem. Chłopcy nie mogli sobie przypomnieć, żeby przedtem ktoś przywiązywał wagę do tego, co mówili. Teraz każda ich uwaga była ceniona na wagę złota i powtarzana przez wszystkich, a wszystko, co robili, uważane było za niezwykłe.”

 

Jakich cech – pozytywnych czy negatywnych – jest więcej w charakterze Tomka Sawyera? Zaznacz cechy negatywne jednym kolorem kredki, pozytywne drugim.

 

Pracę wykonaj do 17.04.2020r. (piątek). Nie przesyłaj wykonanych zadań, sprawdzimy je w szkole.

Zakończyliśmy lekturę „Przygody Tomka Sawyer” M.Twaina

                                                                                                                                    Ewa Renkowska