Język polski-klasa Vc

27-30.04.2020r. W tym tygodniu zaczyna się już piękny maj, obyśmy się jak najszybciej spotkali w szkole. Ale zanim to nastąpi, musimy jeszcze troszkę popracować. Niedużo, sami zobaczcie!

<wpisz temat do zeszytu>

Temat: Wyprawa w nieznane, czyli jak chronić przyrodę?- „Kronika olsztyńska” Konstanty Ildefons    Gałczyński

DLA CHĘTNYCH!

  < Osoby chętne do wykonania tej pracy, czyli nie muszą wszyscy, odpowiadają na pytania, ale pytań nie przepisują-odpowiedź może być w zeszycie albo na innym nośniku>

Prawda, że trudne imiona poety- poczytajcie coś o nim. Czekam na odpowiedzi, za dodatkową pracę będą oceny:

  1. Dlaczego Gałczyńskiemu nadano imiona - Konstanty, Ildefons? ? Komu on nadał takie same?
  2. Jaki był pseudonim Gałczyńskiego?
  3. W którym żył wieku?
  4. Jaka jest jego znana humoreska?
  5. Jakie pojawiają się w niej postacie?
  6. Co to znaczy, że należał do bohemy artystycznej, czy też ,że przebywał w stalagu podczas II wojny?
  7. Wysłuchaj piosenek: „Ocalić od zapomnienia”, „Zaczarowana dorożka”, „Prośba o wyspy szczęśliwe” . Jaki mają one związek z Gałczyńskim?

<Odpowiedzi prześlij: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  lub tel. 516570357, lub Messenger>

ZADANIE 1. Utwórz z podanych wyrazów poprawne związki frazeologiczne z wyrazem serce, a następnie krótko wyjaśnij ich znaczenia. Skorzystaj z odpowiedniego słownika.

<wpisz do zeszytu>

Związki frazeologiczne< pamiętaj o dodaniu wyrazu „serce”>

  • wziąć, do, sobie, coś -wzór: wziąć sobie coś do serca – mocno się czymś przejąć
  • ktoś, z, spaść, kamień
  • leżeć, ktoś, na, coś
  • z, na, ręka 

ZADANIE 2. Odczytaj tekst” Kronika olsztyńska” (podręcznik, s. 247).

ZADANIE 3. Odpowiedz na pytania ustnie-nie zapisuj do zeszytu:

  • Kim jest podmiot liryczny?
  • Co o nim wiemy?- poszukaj w wierszu czasowników, które ujawniają podmiot liryczny, przeczytaj je wszystkie-ile znalazłeś?- 7, 8, czy może 9 ? (powtarzające się też liczymy)
  • Dlaczego poeta używa czasowników w liczbie mnogiej, o kim chce jeszcze powiedzieć oprócz siebie?

ZADANIE 4. Wypisz z wiersza wyrażenia (połączenia rzeczowników z przymiotnikami) nazywające świat przyrody (proszę o 8 wyrażeń). Podkreśl epitety (przymiotniki). Który z nich pojawia się często, dlaczego poeta powtarza ten sam epitet?

 <wpisz do zeszytu>

wyrażenia nazywające świat przyrody

………………………..<podkreśl epitety>

Odpowiedz ustnie: Dlaczego poeta powtarza ten sam epitet, co znaczy ten epitet?

ZADANIE 5. Przeczytaj pięknie głośno wiersz „Kronika olsztyńska”- powoli, nie śpiesz się.

ZADANIE 6. Poszukaj w Internecie nagrania piosenki o tym samym tytule, wysłuchaj różnych wykonawców, może razem zaśpiewasz!

ZADANIE 7. Naucz się na pamięć wiersz K. I. Gałczyńskiego „Kronika olsztyńska”. Masz 2 tygodnie, nie odkładaj na później. Sprawdzę, gdy wrócimy do szkoły!

 

<wpisz 2. temat do zeszytu>

 Temat: Przedstawiamy poznaną legendę w formie komiksu.

ZADANIE  1. Przeczytaj legendę „Wilk z Gubbio” –str.239 (podręcznik).

ZADANIE 2.Uzupełnij schemat informacjami dotyczącymi elementów świata przedstawionego poznanej legendy.

 <wpisz do zeszytu>

O okrutnym wilku z Gubbio – świat przedstawiony

Czas wydarzeń:

Miejsce wydarzeń:

Bohaterowie:

Plan wydarzeń: < punkty planu uporządkuj chronologicznie, gdyż są pomieszane i wpisz do zeszytu>

Łapa wilka w dłoni świętego.

Samotna wędrówka świętego w kierunku legowiska wilka.

Spotkanie Franciszka z wilkiem.

Wieczna przyjaźń między mieszkańcami miasta a wilkiem.

Pojawienie się wilka w okolicy Gubbio.

Odradzanie św. Franciszkowi wyjścia do wilka.

ZADANIE 3. Odpowiedz głośno ustnie, nie zapisuj w zeszycie.

  1. Jakiego niezwykłego czynu dokonał św. Franciszek? Znajdź w tekście odpowiednie cytaty.
  2. Wyjaśnij, do czego zobowiązywała umowa zawarta między mieszkańcami miasta a wilkiem. Do czego zobowiązała się każda ze stron?
  3. „Wilk z Gubbio” jest legendą, czy potrafisz to udowodnić? Podpowiem ci. Wskaż, co jest prawdą historyczną, a co niezwykłym, cudownym zdarzeniem( to są główne cechy każdej legendy).

ZADANIE 4. Przypomnij na podstawie utworu „Obrona Grodna 1939 r.” (podręcznik, s. 116–123) cechy komiksu - przypomnij sobie ustnie, żeby celująco wykonać 5. zadanie!

Zadanie 5. Na ocenę! Przedstaw w formie komiksu poznaną legendę. W tym celu (na te cechy zwrócę szczególną uwagę, podczas oceniania Waszych komiksów):

Nadaj tytuł swojemu komiksowi – ciekawy i zaskakujący– max. 3 pkt.

  • Podziel całą stronę w zeszycie lub kartkę z bloku na 6 równych części (tyle masz punktów planu wydarzeń, który uporządkowałeś w zeszycie) –max. 2 pkt.
  • W każdej części narysuj odpowiedni obrazek do danego wydarzenia legendy-max. 12 pkt., dorysuj dymki i zapisz w nich wypowiedzi bohaterów (wykorzystaj odpowiednio skrócone wypowiedzi z tekstu lub wymyśl własne). Na każdym obrazku musi się znajdować przynajmniej jeden dymek- max. 12 pkt.

Możesz zastosować wyrazy dźwiękonaśladowcze- 1 pkt. za wyraz. Uwaga! Dodatkowe punkty przyznaję za pomysłowość, ciekawe, estetyczne wykonanie, efekt zaskoczenia- max. 6 pkt.

Komiksy sprawdzę w szkole-mają one być w zeszycie!

                                                                                                     Miłej majówki w gronie najbliższych!

                                                                                                                               Ewa Renkowska