Przesyłam wam następne zadania do wykonania. Musicie najpierw uważnie przeczytać, a potem, do dzieła!
Pogłaszczmy Jaszczurkę:
Usiądź wygodnie, z wyprostowanym kręgosłupem lub połóż się na ziemi. Weź głęboki wdech i wraz z wydechem powoli zamknij oczy. I jeszcze jeden głęboki wdech... i wydech. Wdech daje energię twojemu ciału.
I weź jeszcze jeden głęboki wdech i wraz z wydechem rozluźnij się jeszcze bardziej. Wydech rozluźnia twoje ciało. Weź głęboki wdech i wraz z wydechem złóż ciężar swojego ciała na krześle/podłodze.. Poczuj dokładnie ciężar swojego ciała. I wraz z kolejnym wydechem odpręż się jeszcze bardziej.
Przenieś teraz swoją uwagę na prawą stopę.
Przenieś teraz swoją uwagę na prawe kolano... prawe udo... prawe biodro... Ogarnij swoją świadomością całą prawą nogę...
Przenieś teraz swoją uwagę na lewą stopę... lewe kolano... lewe udo... lewe biodro... Ogarnij swoją świadomością obie nogi...
Przenieś teraz swoją uwagę na brzuch... żołądek... klatkę piersiową... prawą rękę... lewą rękę... szyję... twarz... głowę...
Ogarnij świadomością całe swoje ciało.
I weź głęboki wdech i wraz z wydechem odpręż się jeszcze bardziej.
Teraz będziesz wywoływał konkretne sceny i obrazy na swoich półkulach mózgu.
Po lewej stronie wyobraź sobie kwiat wiśni...
Po prawej –owoc wiśni...
Po lewej –ziarnko piasku...
Po prawej -pustynię...
Po lewej –głaszczesz małego kotka...
Po prawej -dotykasz dłoni niemowlaka...
Po lewej -słyszysz szelest papieru...
Po prawej –słyszysz śpiew ptaków....
Teraz po lewej stronie czujesz zapach róży...
Po prawej -zapach miodu...
Po lewej -czujesz smak brzoskwini...
Po prawej stronie liżesz sól...
Po lewej –spacerujesz w lesie, widzisz spadające liście i wiewiórkę, która trzyma żołędzia...
Po prawej –leżysz na łące, słońce ogrzewa twoją twarz, a po ręce chodzi ci mała biedronka.
Twój mózg pracuje teraz synchronicznie...
Jaszczurka wygłaskana, Nakarmmy teraz Lwa:
Stan zasobów jest po to, żeby przypomnieć ci, że już jesteś wartościowym człowiekiem, że masz mózg, który uczy się i tworząc nowe połączenia, staje się bystrzejszy i inteligentniejszy.
Pomyśl o sytuacji, kiedy robisz coś dobrze i czerpiesz przyjemność z wykonywania tej czynności. Zauważ, że żeby wykonywać to,
co lubisz dobrze, korzystasz ze swoich wewnętrznych zasobów, umiejętności, cech.
Jakie to zasoby, czyli jakie cechy, możliwości umiejętności wykorzystujesz?
Zauważ teraz, że kiedy myślisz o swoich zasobach wewnętrznych, pojawiają się w Tobie przyjemne emocje i uczucia.
Zrób więcej przestrzeni tym uczuciom. Pozwól, żeby ogarnęły całe Twoje
ciało.
Wyobraź sobie teraz, że chłoniesz te uczucia każdą komórką swojego ciała przez długość 4 głębokich oddechów. To sprawia, że Twój mózg rozwija się i zmienia. Te cechy, o których pomyślałeś/aś, wzmacniają się w Twoim mózgu... Otwórzcie oczy.
Koncentracja na punkcie–
uspokajanie własnego umysłu-
czas trwania 2min (ustawiamy czas na minutniku).
Co najlepszego przydarzyło mi się w tym tygodniu?
Dokończ w myślach zdanie:
Najmilsza rzecz, która przydarzyła mi się w tym tygodniu, to...
Obudźmy Olbrzyma w sobie
Techniki Zapamiętywania –zadanie w podręczniku s. 61-Główny System Pamięciowy. Do zadania Najwyższe szczyty w Bieszczadach musimy użyć trzech technik pamięciowych –dwie już znacie, to ŁMZ oraz metoda słów zastępczych –
poznaliście ją na
pierwszym spotkaniu, kiedy zapamiętywaliśmy imiona.
Trzeci system, to GSP.
Za chwilę poznasz najskuteczniejszy i najbardziej rozbudowany system pamięciowy. System ten pomoże ci zapamiętywać bez wysiłku liczby. Ten sposób zapamiętywania nazywamy Głównym Systemem Pamięciowym (GSP).
Posługiwanie się GSP opiera się na zrozumieniu i perfekcyjnej znajomości tzw. fonetycznego alfabetu cyfrowego.
Czym jest FAC? Przyporządkowaniem cyfrom od 1 do 9 oraz 0 wybranych głosek polskiego alfabetu. W szybkim opanowaniu całej dziesiątki pomoże ci zasada wykorzystania podobieństwa kształtu, symboliki i symetrii. Oto pierwsze trzy pozycje do zapamiętania wraz z uzasadnieniem relacji:
1–t (d) litera t podobnie jak jedynka ma jeden element pionowy.
2 –n litera n ma dwie kreseczki pionowe.
3 –m litera m ma trzy kreseczki pionowe.
Dlaczego w nawiasie przy 1 znalazło się „d”? Ponieważ jest to dźwięczny odpowiednik bęzdźwięcznego „t”. Zanim zaczniesz czytać dalej, przeczytaj te trzy powiązania raz jeszcze, powtórz z pamięci i zapisz na osobnej kartce pod tytułem FAC.
4 –r dominująca głoska w słowie „czteRy”.
5 –s (z) kształt piątki przypomina literę „s”; „z” z powodu podobieństwa fonetycznego.
6 –b (p) szóstka kształtem przypomina „b” a „p” z powodu podobieństwa fonetycznego.
7 –j siódemka przypomina duże pisane „J”.
8 –f (w) pisane „f” przypomina „8” (jedna pętelka nad drugą); a „w”
z powodu podobieństwa fonetycznego.
9 –g (k) dziewiątka przypomina małe „g” a „k” z powodu podobieństwa fonetycznego.
0 –c z dwóch „c” możemy zrobić zero.
- Te i tylko te głoski są znaczące w odniesieniu do cyfr, tylko te będziemy wykorzystywać. Nie mają znaczenia żadne samogłoski oraz pozostałe spół
głoski.
- Bardzo ważną sprawą jest brzmienie (fonetyka). Cyfrze odpowiada nie litera, a dźwięk. Dlatego w
FAC nie mają znaczenia polskie złożenia wieloliterowe, takie jak „rz”, „cz”, „dż” itd. Dzięki temu z całego systemu mogą korzystać również analfabeci (których wbrew pozorom jest bardzo wielu na świecie);
nieważne, jak pisze się słowo –ważne, jakie głoski słyszysz.
- Oczywiście wartości cyfrowej nie mają też głoski miękkie „ń”, „ć”, „ź” itd. (patrz również uwaga praktyczna poniżej).
- W przypadku przyporządkowań podwójnych danej cyfrze odpowiada jedna z dwóch znaczących spółgłosek, pierwsza albo druga: 8 = f albo w.
Na przykład w słowie „wieprz” –choć pisanym przez „rz” –nie słyszysz ani „r” ani „z”, tylko „sz”, a ten dźwięk nie ma znaczenia w FAC. Spośród głosek uwzględnionych w systemie słyszysz jedynie „w” i „p”, zatem „wieprz” to 86.
Z kolei w słowach „terror” czy „barrakuda” wyraźnie wibrują dwa „r” (44).Ważne więc: gdy mówisz, jakie głoski słyszysz.
Jak zapamiętać:
Tarnica 1346 –Tarka+ lisica,
13–Tama,
46 Ryba, czyli widzę: po Bieszczadach
chodzi tarka, którą ściga lisica, lisica spada z tamy do wody i pływa teraz pod tamą, ryba płynie i trafia na tamę i nie może dalej płynąć, stara się ją przeskoczyć.-wspólne wymyślanie skojarzeń do następnych szczytów
Kości -Drugi wariant –od 6 do10 kości. Ekspozycje –jak najszybsze i jak najkrótsze. Zadaniem jest uświadamiać sobie widziane sumy. Mam 6 kości, ale w oko wpadły mi tylko kostki 2 i 1. Nie licząc wiem, że suma ich wynosi 3. TO ĆWICZENIE JEST BEZ LICZENIA W PAMIĘCI –tylko WIDZĘ CO WIDZĘ, WIEM, CO WIEM!
Gimnastyka oka –przeskoki z punktu na punkt. Czytamy wszystkie teksty z użyciem wskaźnika. Książka pod odpowiednim kątem. Pamiętajcie o muzyce relaksacyjnej.
Oczywiście ćwiczenia wykonujemy często. Powtarzamy zwłaszcza te, które już doskonale znacie!